برای طراحی سایت آموزشی چه باید کرد؟ ویژگی های یک سایت آموزشی چیست؟ امکانات لازم برای یک سایت آموزشی چیست؟در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد، با ما همراه باشید.

 
آموزش به عنوان مهم ترین عامل رشد و شکوفایی جوامع بشری و پرورش استعدادهای افراد به شمار می رود، همچنین می توان از آن به عنوان نردبان دستیابی به زندگی ایده آل و مطلوب یاد کرد. پس نمی توان آن را نادیده گرفت. البته آموزش در دوره های مختلف بسیار تغییر کرده است و بسته به نیاز روز یکی از تغییراتی که این روزها به شدت شاهد آن هستیم آموزش آنلاین است.
 
شاید اگر سال ها پیش برای ترویج آموزش آنلاین تلاش می شد، این روزها بدون مشکل می گذشت.
با توجه به مقدمه فوق، نیاز به طراحی سایت آموزشی برای ارائه آموزش های متفاوت به مخاطبان که می تواند از هر قشری باشد، بیش از پیش احساس می شود.
 
این روزها آموزش آنلاین و از راه دور به موضوعی پرطرفدار تبدیل شده است زیرا کاربر می تواند بدون محدودیت مکانی از آن استفاده کند.
مراکز و موسسات آموزشی باید از این فرصت استفاده کرده و نسبت به راه اندازی و طراحی سایت آموزشی خود اقدام کنند.با این کار علاوه بر اینکه می تواند به صورت ساده و بدون هیچ گونه محدودیتی به کاربران خود خدمات رسانی کند. همچنین می توان مخاطبان بیشتری را جذب کرد.
 
با گسترش استفاده از اینترنت و حضور گسترده تمامی کسب و کارها در این فضا، مردم ابتدا به اینترنت چشم دوخته اند تا در هر زمینه ای تحقیق کنند و یا حتی کسب و کار خود را انجام دهند. بنابراین لازم است مراکز آموزشی این فضا را از دست ندهند و اقدام به طراحی سایت آموزشی مرتبط با حوزه کاری خود کنند.
 
لزوم طراحی سایت آموزشی
با راه اندازی یک وب سایت آموزشی، کاربران و مخاطبان شما دسترسی بهتری به محتوا خواهند داشت و این باعث صرفه جویی در زمان و مکان برای شما و کاربرانتان می شود.
 
یک سایت آموزشی واقعاً فعالیت شما را در جغرافیای وسیع تری گسترش می دهد. این بدان معناست که کافی است یک نفر (بدون اطلاع قبلی از موسسه شما) از وب سایت شما بازدید کند و محتوای شما را مفید ارزیابی کند. در مرحله بعد برای دریافت خدمات اقدام می کنید و این یعنی جذب مشتریان بالقوه.
 
امکانات مورد نیاز در یک سایت آموزشی
اما سوال اینجاست که برای طراحی سایت آموزشی چه امکاناتی را می توان در نظر گرفت؟
از امکانات یک سایت آموزشی می توان به موارد زیر اشاره کرد.ارائه خدمات و آموزش های موسسه
 قرار دادن نمونه سوالات و جزوات مفید.
 بخش تصاویر
 قرار دادن اخبار آموزشی مرتبط با این حوزه
 برپایی کلاس های آنلاین.
 امکان ثبت نام در کلاس های آنلاین
 فروش بروشور و فیلم آموزشی
 معرفی مراکز مفید و قابل اعتماد
 نظرسنجی
 ارائه کادر آموزشی فعال در موسسه و سوابق کاری آنها.
 وبینارها و فیلم های آموزشی
 دسته ها و فیلترهای کاربردی
 بخش بحث
 پشتیبانی از
 و….
 
نکاتی که در طراحی یک وب سایت آموزشی باید در نظر گرفت
برای موفقیت سایتی که به منظور آموزش طراحی شده است باید عوامل زیادی را در نظر گرفت که در زیر به چند نمونه می پردازیم.
 
اطلاعات مناسب
اولین و یکی از مهم ترین عواملی که در طراحی سایت آموزشی باید در نظر گرفت این است که سایت آموزشی به عنوان مرجع یادگیری باید اطلاعات کامل و دقیقی را ارائه دهد. به این ترتیب می توانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید و اعتباری برای موسسه کسب کنید. پس برای ارسال مطالب بیشتر و بهتر باید تیمی تشکیل شود و افراد حرفه ای مقالات را ارسال کنند.
 
با توجه به نیاز کاربر
سایت های آموزشی باید بر اساس نیاز کاربر طراحی شوند.این به این معنی است که باید تمام نیازها و اهداف کاربر را در هر شرایطی برآورده کند.
یکی دیگر از ویژگی های سایت های آموزشی این است که باید برای نیازهای آینده انعطاف پذیر باشند. به عنوان مثال در آینده موسسه مورد نظر برای جذب کاربران خارجی باید زبان جدیدی را به سایت آموزشی خود اضافه کند.
 
حساسیت
این ویژگی نه تنها در طراحی سایت آموزشی بلکه در طراحی تمامی سایت ها با هر هدفی باید در نظر گرفته شود.امروزه استفاده از گوشی های هوشمند یا تبلت ها بسیار بیشتر از سایر سیستم های ارتباطی است. بنابراین وب سایتی که برای موبایل و سایر دستگاه ها قابل نمایش نباشد عملا کاربران خود را از دست می دهد.
 
گرافیک خوب
در انتخاب گرافیک و رنگ برای قسمت های مختلف وب سایت آموزشی خود باید بسیار دقت کنید. رنگ هایی که انتخاب می کنید باید مربوط به لوگو و بروشور مدرسه و ... باشد.
وب سایت شما نباید جعبه ای از مداد رنگی باشد و حاوی تمام رنگ ها باشد.
هارمونی رنگی و گرافیک جذاب با رعایت اصول روانشناسی رنگ ها می تواند در جذب کاربران موثر باشد.
 
استفاده از عناصر بصری
وب سایتی که مطالب و مقالات مفیدی ارائه می دهد اما فاقد عناصر بصری مانند تصاویر و ویدئوها است، در نظر مخاطب خسته کننده خواهد بود.سپس از تصاویر و فیلم های با کیفیت مرتبط با موضوع و کاربردی در سایت آموزشی خود استفاده کنید.
 
حضار
برای رعایت تمامی نکاتی که تاکنون ذکر شد باید یک نکته اساسی را رعایت کنید و آن شناسایی مخاطب است.
باید بدانید مخاطبان شما از چه جامعه ای هستند. میانگین سنی آنها چقدر است و از موسسه و مدرسه خود چه انتظاری دارند؟
تنها در صورتی می توانید تصمیم درستی بگیرید که مخاطب خود را به خوبی بشناسید.
 
سایت آموزشی سئو
بعد از اینکه امکانات مورد نیاز شما در طراحی سایت گنجانده شد و سایت شما وارد دنیای آنلاین شد، نوبت به بهینه سازی یا سئو می رسد.
اهمیت بهینه سازی غیر قابل انکار است. پس از طی مراحل طراحی سایت، بهینه سازی اصولی و صحیح چیزی است که سایت شما را زنده می کند.
 
سئو حرفه ای سایت شما را در رتبه های خوب مرورگر قرار می دهد و به عنوان اولین سایت هایی که مخاطبان بیشتری را جذب می کند به مخاطبان پیشنهاد می شود.