در کنار همه این موارد، توجه کردن به یکسری نکات که در ادامه بیان می کنم به شما در پیدا کردن متراژ پارچه شومیز کمک می کنه.
 
نکات مهم برای اندازه گیری مقدار پارچه شومیز
اولین مساله توجه به قد شومیز است. می خواهید شومیز تان بلند باشد یا کوتاه؟ خب هر چی قد شومیز بلندتر باشه، مسلمه که پارچه بیشتری نیاز دارید.
 
دومین نکته: شومیزتون آستین بلند هست یا کوتاه؟ اگه می خواهید شومیز آستین بلند برای خودتون بدوزید، تقریبا به یک متر و 60 سانتی متر پارچه نیاز هست و حالا اگه شومیز آستین کوتاه دوست دارین به مقدار کمتری پارچه مثلا حدود یک متر و 40 سانتی متر لازم دارید.
 
سومین مساله توجه به مدل آستین هست. آستین های پفی و چین دار باز هم پارچه بیشتری برای دوخت می برند.
 
اگه می خواهید با خیال راحت اقدام به دوخت شومیز کنید، حداقل 2 متر پارچه رو نیاز دارید و بخرید.
 
عوامل موثر که در مقدار خرید پارچه برای دوخت شومیز
یک نکته مهم توجه به جنس پارچه هست. حتما قبل از دوخت پارچه یک بار آن را بشویید تا مطمئن بشید که پارچه آبرفت نداره. اگر هم کوتاه شد باز باید برید مقداری پارچه تهیه کنید.
 
مورد بعدی اینکه پارچه های طرح دار هم قیمت بیشتری دارند و هم اینکه این مدل های خاص در زمان دوختن باید بصورت خاصی قرار بگیرند و به همین دلیل احتمال اینکه پارچه بیشتری ببرند، زیاد است.
 
همانطور که توضیح دادیم بلندی یا کوتاهی قد شومیز و آستین آن، در میزان پارچه مصرفی موثر است.
 
اگه شومیز های طرح دار و مجلسی دوست دارید مثلا مدل کراواتی، آستین پفی یا دارای کمربند؛ این رو بدونید که باید پارچه بیشتری رو بخرید.
 
مراحل دوخت شومیز مثل خرید پارچه، پیدا کردن طرح دلخواه و متریال لازم سخت و زمان بر است. پیشنهاد می کنم از فروشگاه اینترنتی آراور اقدام به خرید شومیزهای متنوع ساده، مجلسی، با طرح های زیبا نمایید.