شومیز با بلوز با توجه به اینکه خیلی بهم دیگه شبیه هستند، اما دو تفاوت اساسی دارند که این دو تا لباس زنانه رو از یکدیگر جدا می کنه. یکی از مهمترین تفاوت ها بین شومیز بلوز این هست که: بلوزها همیشه و در حالی باید جلو بسته باشند در حالی که شومیز زنانه مدل جلوباز که دکمه یا زیپ میخوره و هم شومیز مدل جلوبسته داریم. تفاوت دوم هم در اندازه قدشون هست؛ به این صورت که قد بلوزها معمولا کوتاهتر از بقیه لباس های زنانه هستن.
 
بلوز چیست؟
بلوز زنانه یک کلمه با ریشه فرانسوی است. مدل بلوز معمولا گشاد هست و یکی از پرفروش ترین و اصلی ترین پوشش بالاتنه زنانه به حساب میاد. قد طول بلوزها برخلاف تونیک زنانه تا بالای باسن هست. اندازه قد بلوزها روی خط شلوار می افته و نمی تونید داخل شلوار قرارش بدید. در مورد یقه هم اکثر بلوزها بدون یقه هستند به این صورت که یا یقه ساده گرد دارند یا بصورت یقه هفت و یقه اسکی دوخته می شوند. مهمترین ویژگی که باعث تفاوتش با شومیز میشه، نداشتن دکمه و جلوبسته بدون هست. بلوزها در فصل تابستان خیلی پرطرفدار میشن بلوز نخی زنانه خیلی سبک، خنک و آزاد هستند.
 
شومیز چیست؟
اولین کاربرد شومیز به عنوان یک پوشش برای پنهان کردن لکه ها بود. در ابتدا هم یک لباس زنانه و هم یک لباس مردانه به حساب می اومد و زیر لباس اصلی می پوشیدند. مدل های اولیه شومیز جلوباز بودند ولی در حال حاضر در بازار هم مدل شویمز جلوباز و شومیز دکمه دار یا جلوبسته وجود دارند. الان هم شومیزها فقط یک پوشش زنانه به حساب می آیند. مدل های شومیز زنانه آستین دار و بدون آستین، مدل های ساده، طرح دار و مجلسی هم مورد استفاده قرار می گیرند.