بهترین انتخاب برای شومیز، پارچه هایی است که 100 درصد جنس شون: کتان، لنین یا پنبه باشه. (یا اینکه درصد مواد پلاستیکی شون خیلی ناچیز باشه) یک انتخاب خوب دیگه می تونه پارچه های ابریشمی، ساتن یا کرپ مرغوب باشه. شومیزها با این جنس پارچه های عالی، بهترین انتخاب برای یک مهمانی تقریبا رسمی یا یک دورهمی دوستانه به صرف عصرانه هستن.
 
شاید با خودتون بگید که برای خرید شومیزهای ابریشمی، ساتن و کرپ مرغوب باید هزینه زیادی پرداخت بشه، درسته اما به کاربرد بیشتر و طول عمر اون هم توجه داشته باشید. این مدل شومیزهای ساتن و ابریشمی با آیتم های زیادی ست می شوند، مدت زمان بیشتری می تونید ازشون استفاده کنید و همیشه خیالتون راحت هست که اگه یک زمان به یک مراسم یه هویی بدون هماهنگی قبلی دعوت شدید؛ لباس تون آماده است و نگرانی بابت اینکه چی باید بپوشم رو ندارید.
 
مثلا یک تیپی که هیچ وقت از مد نمی افته این است که یک شومیز لینن سفید رو یا هر رنگ روشن دیگه ای سلیقه تون هست رو می تونید با شلوار لنین یا یک شلوار جین ست کنید.
 
یک نکته مهم در انتخاب پارچه شومیز این هست که حتما به نحوه شستن لباس هم دقت کنید و طبق دستورالعمل ذکر شده پیش بروید. خیلی از پارچه ها در صورتی که شرایط شست شوی آن ها صحیح نباشه، دفورمه می شوند و یا ظاهر قشنگ اولیه اشون رو از دست می دهند.
 
تناسب اندام تان
یک شومیزی برای شما ایده آل است که کاملا فیت تن تان باشد و با اندام تان تناسب داشته باشد. (به اصطلاح به شما بیاید.) مهمترین بخشی که در سایز شومیز تاثیر دارد، اندازه دور سینه است. اگر سایز دور سینه درست نباشد کوچک یا بزرگ باشد پیراهن تان روی بدن خوب نمی ایستد. به عنوان مثال اگر شومیزتان کوچک تر از سایز سینه باشد بین دکمه ها فاصله می افتد.
 
مدل یقه
انتخاب یقه مناسب در زمان خرید شومیز هم بسیار مهم است. به عنوان مثال یک شومیز کلایک و رسمی نباید یقه خیلی بزرگی داشته باشه و یا نباید به قدری کوچک باشه که توجه بیشتر روی چشم های شما قرار بگیره. جای دکمه بالایی حتما باید در گودی گردن باشد. اگر استایل کلاسیک دوست دارید، یقه و خود شومیز باید خیلی شق و رق سرجای خودش باشه. در مورد تیپ کژوال و آزاد هم شانه شومیز کمی افتاده هستش و از خط اصلی سرشانه پایین تر هست. اندازه طول شومیز یا پیراهن در قسمت جلویی و عقب باید با هم برابر باشند.