نحوه سازماندهی کمد لباس خود مستقیماً به اندازه، مساحت و فضای کمد لباس شما بستگی دارد. همچنین، سبک زندگی و نیازهای روزانه شما می تواند تعیین کننده نحوه سازماندهی کمد لباس شما باشد. اما چندین مرحله اساسی و کلی وجود دارد که می توانید برای شروع به نظم دادن به کمد لباس خود انجام دهید. این مراحل را در زیر نوشته ایم:

 
تمام ابزار و وسایل لازم را برای نظم بخشیدن به کمد در گوشه ای از اتاق جمع آوری کنید. از سبد، جعبه لباس و کشوهای زیپ دار گرفته تا چوب لباسی و سازماندهی کمد.
کمد خود را کاملا خالی کنید. تمام لباس ها، کیف ها، کفش ها یا وسایل کوچکی که در گوشه کمد هستند را بیرون بیاورید.
کف کمد را بسیار تمیز جاروبرقی می کند. دیوارها و کف ها را با اسپری های چند منظوره تمیز کنید تا برق به همه جای کمد بریزد. همچنین می توانید از محلول های ضدعفونی کننده سطح کمک بگیرید.
حالا وقت برداشتن وسایل و لباس هایی است که روی زمین هستند. فضای داخلی کمد را اندازه بگیرید و ببینید آیا می توانید همه این چیزها را به ترتیب و در داخل جعبه ها و کشوهای مخصوص آنها در کمد مرتب کنید یا خیر.اگر نه، وسایلی را که زیاد استفاده نمی‌کنید یا اصلاً استفاده نمی‌کنید کنار بگذارید تا بعداً کنار بگذارید. فضای کمد خود را فقط متناسب با لباس ها و چیزهایی که نیاز دارید و استفاده می کنید اندازه بگیرید.
لباس، کیف، کفش و جواهرات را بر اساس فصل یا جنسیت جدا کنید. لباس تابستانی باید از لباس زمستانی جدا شود. کفش هایی را که کمتر می پوشید از کفش هایی که زیاد می پوشید جدا کنید. تزئینات، لوازم و سایر اقلام کوچک را با توجه به نوع، کاربری، اولویت استفاده و ... جدا و رزرو کنید.
برای هر یک از دسته هایی که ایجاد کرده اید، یک مکان ویژه در کمد لباس خود تعیین کنید. سپس آنها را در جای خود قرار دهید. حتما به خاطر داشته باشید که وسایلی که به صورت روزانه استفاده می شوند را باید جلوی خود بگذارید.
 
مراحل بالا همان کاری است که به طور کلی باید انجام دهید. یعنی هر ترفند یا روشی برای نظم دادن به کمد از این مسیر می گذرد.
 
هر چیزی که برای مرتب کردن کمد خود نیاز دارید
قبل از هر اقدامی برای نظم دادن به کمد، باید ببینید که آیا ابزار و وسایل لازم را دارید یا خیر. قبل از ارائه لباس های لازم، بهتر است به یاد داشته باشید که نظم دادن به کمد لباس شما زمان زیادی می برد.بنابراین، این کار را بعد از یک روز کاری یا در طول هفته انجام ندهید. برای این منظور یک روز تعطیل را انتخاب کنید که خوب خوابیده باشید و استراحت کافی داشته باشید.
 
برای اینکه نظم و سازماندهی را برای همیشه در کمد خود حفظ کنید، باید ابزاری در اختیار داشته باشید. ما در زیر تمام مواردی را که شما را به این هدف نزدیک می‌کند فهرست کرده‌ایم. بسته به بودجه یا خلاقیت خود می توانید آن ها را تهیه کنید یا بسازید یا بدوزید.
 
کیف های پارچه ای و کیسه های زیپی
برای قرار دادن لباس های کثیف که باید شسته یا خشک شوند، به کیسه های پارچه ای بزرگ و ضخیم نیاز دارید. البته برای این منظور می توانید از سبدهای بزرگ یا سطل های پلاستیکی بزرگ که روکش پارچه ای زیبایی دارند نیز استفاده کنید. اگر از کیف استفاده می کنید، می توانید یک چوب لباسی محکم پشت در یا در گوشه ای از اتاق که چیز زیادی دیده نمی شود، نصب کنید. کیف را از آن آویزان کنید و هر بار لباس یا وسایلی را که برای شستن نیاز دارید در آن قرار دهید. با تعیین یک مکان ویژه برای جدا کردن لباس های کثیف از لباس های تمیز، در واقع گام بزرگی در جهت نظم بخشیدن به کمد لباس خود برداشته اید.سبدها و جعبه های سازمان دهنده
برای سازماندهی لوازم، تزئینات و سایر چیزهای کوچکی که در هر کمد یافت می شود، لازم است مکان خاصی را تعیین کنید. برای مثال می توانید جعبه های سازمان دهنده آماده را در اندازه های مختلف خریداری کنید. یا می توانید سطل های پلاستیکی کوچک، سطل های فایل، جعبه قطعات یا سطل های پلاستیکی کوچک بخرید. اما اگر قصد ندارید زیاد هزینه کنید، می توانید از جعبه های کفش یا هر جعبه ضخیم و محکمی که در اطراف خانه دارید برای این کار استفاده کنید. حتی سبدهای پلاستیکی ارزان قیمت آشپزخانه نیز برای این منظور عالی هستند. کافی است مدل های مربعی را در رنگ های دلخواه خریداری کنید و ریزه کاری های خود را به ترتیب قرار دهید.
 
اگر خیاطی بلد هستید خودتان یک جعبه پارچه بدوزید. یا اگر در حال کاردستی هستید، می توانید جعبه ای از مقوا و جعبه های بازیافتی بسازید. استفاده از جعبه و سبد برای سازماندهی وسایل کوچک بسیار مهم است.
 
 
کیسه وکیوم چیست؟ کیسه های پلاستیکی از PVC ساخته شده اند که با کمک آن می توانید حجم لباس را تا 70 درصد کاهش دهید. چگونه؟ جاروبرقی کیف را با کمک جاروبرقی خانگی.
 
کیسه های وکیوم در سایزهای مختلف در بازار موجود است که می توانید از فروشگاه های اینترنتی یا فروشگاه های پلاستیک تهیه کنید.این کیف ها به گونه ای هستند که لباس های حجیم مانند کاپشن یا کت را داخل آن قرار داده، زیپ کیف را بکشید، سپس از محل مشخص شده روی کیف، با استفاده از جاروبرقی هوای داخل کیف را مکش کنید تا کیف درست شود. هر بار کوچکتر با این کیف ها می توانید حتی پتوها و ملحفه ها را جاروبرقی بکشید تا فضای کمتری در کمد اشغال کنند. کیسه های وکیوم برای نگهداری لباس های فصلی بسیار مناسب هستند. زیرا علاوه بر کاهش حجم لباس، از آن در برابر باکتری ها، رطوبت و بوی بد محافظت می کند.
 
سازماندهی کشو و کابینت
وسایل دیگری که برای نظم بخشیدن به کمد لباس شما خوب است عبارتند از: رخت آویز، سازمان دهنده، جاکفشی، جا پلاستیکی و سازماندهی کوچک و بزرگ. این رگولاتورها به اشکال مختلف و با قیمت های مناسب در بازار موجود هستند.
 
چگونه یک کمد را مرتب کنیم
اکنون که وسایل را آماده کرده اید، بهتر است یاد بگیرید که چگونه کمد خود را مرتب کنید. پیروی از 7 پیشنهاد زیر به شما کمک می کند کمد لباس خود را همیشه مرتب نگه دارید.
 
1- لباس ها و اکسسوری های خود را دسته بندی کنید
لباس ها را با توجه به شکل و کاربردشان جدا کرده و روی زمین دراز کنید.به عنوان مثال، شلوار، پیراهن لباس، لباس زیر، لباس های روزمره و لوازم جانبی. در مرحله بعد باید وسایل، ابزار و لباس های بلااستفاده خود را از هر انبوهی که روی زمین دارید جدا کنید. می توانید لباس های استفاده نشده را به خیریه اهدا کنید و به دوستان خود بدهید و در سایت های لباس دست دوم تبلیغ کنید و بفروشید. یا اگر خیلی قدیمی هستند آنها را دور بیندازید.
 
احتمالاً فهمیدن اینکه دیگر چه لباسی را نمی خواهید آسان نباشد. برای این کار پیشنهاد می کنیم دو سوال از خود بپرسید: آیا این لباس را دوست دارم؟ آیا در سال گذشته حتی یک بار این لباس را پوشیده ام؟ اگر چنین است، لباس را نگه دارید. اما اگر یک سال است که لباس نپوشیده اید، احتمال پوشیدن دوباره آن بسیار کم است. بنابراین به جای احتکار، آن را بفروشید یا به کسی بدهید.
 
2- کمد را تمیز و طبقه بندی کنید
قبلاً گفتیم که ابتدا باید کمد را خالی کنید. سپس آن را با یک حوله جارو کنید تا کاملا تمیز شود. دقت کنید که هیچ گوشه ای از کمد کثیف نباشد و هیچ لکه ای روی دیوار یا زمین نباشد.
در مرحله بعد باید فضای داخلی کمد را بر اساس لباس ها و اکسسوری ها طبقه بندی کنید. لباس ها و وسایلی که زیاد می پوشید باید در پشت و وسط کمد قرار داده شوند تا به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. مثلا لباس های جاروبرقی را کف کمد بگذارید. کشوها، سبدها یا جعبه هایی را در قسمت پایین کمد روی آن ها بچینید و کفش، کیف، جوراب، لباس زیر یا...
اگر جاکفشی یا جاکفشی خریده اید، می توانید آن را در پشت کمد آویزان کنید. درب کمد . لباس ها و وسایلی که به ندرت استفاده می شوند را در جعبه ها و جعبه های بزرگ را در بالای کمد قرار دهید.
 
اگر لباس زیاد دارید بهتر است از چوب لباسی های کوچک استفاده کنید. با این ترفند می توانید چندین لباس را از یک چوب لباسی آویزان کنید. یا برای شال و روسری بهتر است از چوب لباسی های مخصوصی که چندین میله دارند استفاده کنید تا فضای کمتری در کمد اشغال شود.
 
در صورت لزوم، می توانید داخل کمد را اندازه بگیرید و کفپوش چوبی را در طرفین، بالا یا پایین (بسته به نیاز خود) نصب کنید. یا برای نظم بخشیدن به کمد لباس خود، جعبه های بزرگ و محکمی بخرید که بتوانید از سطح آنها برای قرار دادن وسایل استفاده کنید.3-لباس و تجهیزات جدا
به هیچ وجه همه وسایل و لباس ها را کنار هم نگذارید. کمد لباس خود را هوشمندانه سازماندهی کنید. برای این کار کیف، کف، سبد یا جعبه مخصوص برای هر لباس در نظر بگیرید. یا اگر لباس آویزان است، حتماً لباس های مشابه را در کنار هم روی چوب لباسی آویزان کنید.
مثلا جعبه ای برای لباس های راحتی. یا یک جیب زیپی برای لباس های ورزشی. باز هم تاکید می کنیم که لباس ها و اکسسوری هایی را که بیشتر استفاده می کنید را در جلو و پشت قرار دهید.
 
4- لباس ها را با توجه به جنسیت تا کنید یا بغلتانید
تمام لباس های ضخیم و حجیم مانند شلوار جین، ژاکت و سویشرت را در کمد تا کنید. اما لباس های ظریف و کوچکتر را به صورت رول در کشو یا جعبه قرار دهید. وقتی لباس را رول می کنید، فضای کمتری را اشغال می کند. بدین ترتیب فضای بیشتری برای قرار دادن لباس ها در کمد باز می شود.
 
5- لباس ها را مطابق رنگ بچینید
یکی دیگر از راه های جالب برای نظم دادن به کمد لباس، آویزان کردن لباس ها بر اساس رنگ است. این کار ضروری نیست، اما وقتی در کمد را باز می کنید تا رنگین کمانی از لباس هایتان را ببینید، احساس خوبی به شما دست می دهد.البته تفکیک رنگ لباس ها به شما کمک زیادی می کند تا آن ها را یکی کنید. مثلا وقتی می خواهید یک بلوز سفید را با شلوار خردلی بپوشید، می توانید به سرعت هر کدام از آن ها را در کمد خود پیدا کنید و بپوشید.
 
6- از فضای عمودی کمد استفاده کنید
دیوارها، کف و درهای کابینت بهترین مکان برای قرار دادن وسایل و لوازم جانبی هستند. کافی است جاکفشی، جا کت و یا قفسه های پارچه ای کوچک را پشت در یا دیوار کمد آویزان کنید و عناصر را داخل آن بچینید. به این ترتیب از تمام فضاهای کمد بهره برده اید.
 
7- از دیوارهای کمد برای قرار دادن تزئینات استفاده کنید
یک ایده برای سازماندهی کمد این است که آویزهای کوچکی را روی دیوار کمد میخکوب کنید یا آنها را نصب کنید. سپس انواع جواهرات، گردنبند، دستبند و یا حتی گوشواره را از آنها آویزان کنید. یا حتی می توانید پاکت های محکمی که هیچ شانسی برای پاره شدن ندارند را روی دیوار بچسبانید و زیورآلات یا ریزه کاری های خود را در آنها قرار دهید.