راهکار برای رفع اهمال کاری

تنبلی و اهمال کاری هم، وضعیت مشابهی دارد: ما امروز تنبلی می‌کنیم و مدتی بعد، هزینه‌ی آن را می‌پردازیم. این شکل از تجربه‌‌ی با تأخیر، تأثیر قدرتمندی از نظر اصلاح رفتار ندارد.
 
اگر این دو پاسخ (شرطی شدن، فشار روانیِ کمِ دردهای دور) را ترکیب کنید، احتمالاً یک راهکارِ ساده به ذهن‌تان خواهد رسید:
 
گام اول: برای کار خود، مهلت مشخص تعیین کنید.
 
گام دوم: جریمه‌های سریع و مشخص، برای انجام ندادن تعهد‌های کوتاه‌مدت خود در نظر بگیرید.
 
مثال جریمه برای تنبلی و اهمال کاری
 
مثلاً اگر می‌گویید من هر شب قرار است نیم ساعت زبان بخوانم، با خودتان قرار بگذارید که اگر این کار را نکردید، همان شب، مبلغ مشخصی را به حساب یک موسسه‌ خیریه واریز کنید یا هر کار دیگری که برایتان سخت است، انجام دهید (اگر کار خیر برایتان بسیار خوشایند است، پول را به حساب موسسه‌ای که از آن نفرت دارید بریزید).
 
البته جریمه قرار نیست همیشه مالی باشد. مثلاً ممکن است خودتان را وادار کنید یک بار دستشویی یا حمام را بشویید.
 
جعبه آیزنهاور 
در مورد نوشتن لیست کارها برای من نوشتن و استفاده از یک دفتر برنامه ریزی روزانه جایگزین سررسید بیشتر نتیجه داشته تا استفاده از نرم افزارهای to do من لیست کارها رو به دو بخش تقسیم می کنم:
 
لیست کارهای فوری و غیر فوری.
 
اگر کاری از لیست فوری در بازه زمانی خود انجام شود با تیک سبز وگرنه با تیک قرمز علامت می زنم. در پایان هفته اگر تعداد تیک قرمز از ۳ عدد کمتر بود برای خود جایزه ای در نظر می گیرم. اگر هم سبز بودن جایزه بزرگتری تهیه می کنم. همچنین اگر از لیست کارهای غیر فوری فعالیتی باشد که قبل از سپری شدن ۵۰٪ زمان لازم برای اجرای آن انجام شده باشد؛ 100 درصد جایزه ویژه برای خودم در نظر می گیرم. لیست جوایزی هم برای خود ساخته ام که از آیتم های آن برای تهیه جایزه موردعلاقه ام استفاده می کنم! (برای افزایش هیجان)